مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

نخستین گردهمایی جامع نمای ساختمان و منظر شهری به مناسبت دو‌ساله‌شدن فعالیت کمیته‌های نما، برگزار شد؛ همایشی که تلاش کرد با حضور شهروندان و طراحان در کنار استادان معماری و شهرسازی و مدیران شهری و ارائه سخنرانی‌های تخصصی، به دانش شهروندان و طراحان در حوزه نمای ساختمان بیفزاید.

كميته‌ نما در تمامي 22منطقه تهران فعال است و به يكي از بخش‌هاي اصلي در ارائه مجوز ساخت و پايان كار تبديل‌شده است. فعاليتي كه به‌دنبال انتقاد مقام معظم رهبري از معماري و منظر شهري و پراغتشاش پايتخت، در ديدار با مديران شهري آغاز شد هم‌اكنون دو ساله شده است. محمد سالاري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر در خلال سخنان خود با اشاره به اينكه برخي مناطق همانند منطقه‌22ازجمله مناطق فعال و پيشتاز درخصوص نما هستند بر اين موضوع تأكيد كرد كه نظرات شهروندان به‌عنوان ذينفع ‌بايد در كميته‌ها لحاظ شود درغير اين صورت روند تصميم‌گيري در كميته‌هاي نما دچار مشكل جدي خواهد شد. سالاري گفت: بسياري از نماهايي كه تصويب مي‌شود بدتر از معدود نماهاي قبل از تشكيل كميته نماست و اين اشكالات بايد رفع شود. وي انجام طراحي توسط افراد غيرمتخصص را اشكال ديگر درخصوص نما دانست و گفت: متأسفانه اينگونه طراحان از افراد ديگري مي‌خواهند به جاي آنها در جلسات كميته شركت كرده و از طرح آنها دفاع كنند.

  • امكان حضور شهروندان در كميته‌هاي نما

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شورا توجه به معماري و شهرسازي ايراني واسلامي را نيز از ديگر دغدغه‌هاي مديريت شهري نام برد و البته اين را هم گفت كه صاحب‌نظران در اين عرصه از مباني نظري فاصله داشته و هنوز به اجماع نسبي هم نرسيده‌اند اما از طرفي با توجه به‌خصوصيات نسل كنوني و جامعه مدرن، ما به تكنولوژي نوين در حوزه مسائل ساختماني هم نياز داريم و قطعا مي‌توانيم از تجربه مفيد دنيا در اين حوزه هم استفاده كنيم. سالاري در ادامه از ميزان بودجه تخصيص يافته به حوزه شهرسازي نيز انتقاد كرد و گفت: 70درصد درآمد شهرداري از محل معاونت شهرسازي و معماري است اما خود ما در شوراي شهر بودجه بسيار ناچيزي به اين حوزه اختصاص مي‌دهيم؛ بودجه‌اي كه با حوزه فرهنگي و اجتماعي قابل قياس نيست.

به گفته وي شكل‌گيري كميته‌هاي نما در كم‌ترين زمان اقدام ارزشمندي است اما براي رسيدن به سطح مطلوب راه زيادي در پيش است. رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر بر اين مسئله نيز تأكيد كرد كه معماري و هنر، مفهومي كيفي و محتوايي است و لازم است ضوابط و مقررات سلبي، توصيه‌اي و ايجابي نماي ساختمان همواره مورد ويرايش جديد قرار بگيرد تا قابليت تحقق داشته باشد.

سهيلا صادق زاده، مديركل معماري و ساختمان شهرداري نيز ضمن سخناني، در كنار هم قرارگرفتن مديريت شهري و حوزه دانشگاهي را در كميته‌هاي نما اقدام ارزشمند و قابل توجهي عنوان كرد و گفت ما هم‌اكنون در فاز اول اين طرح هستيم و لازم است اقدامات جدي ديگري براي ارتقاي كيفي كميته‌هاي نما و بهبود سيماي شهري انجام دهيم. وي با تأييد اظهارات سالاري درخصوص جاي خالي ذينفعان در كميته‌هاي نما گفت: جاي استفاده‌كنندگان اصلي و ذينفعان در كميته‌ها خالي است و ما براي آنها برنامه‌اي داريم كه اميدواريم بتوانيم در آينده ارائه دهيم.

کد خبر 356661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha